De coronacrisis raakt iedereen, ook onze vakmannen en vakvrouwen bij Viessmann. Hoe beleven zij nu hun werk en hoe blijven ze goed voor onze klanten zorgen? “De eerste paar weken mocht ik niet op pad omdat ik verkouden was.” Verhalen van de werkvloer in de coronacrisis, deze week Jeriël van der Land, servicetechnicus.

Jeriël staat nog in het centrum van Leiden als we hem aan de telefoon krijgen. “Ik sta in een voormalig kaaspakhuis waar nu appartementen in gemaakt zijn en ik heb in opdracht van onze klant een inbedrijfstelling van een solar-installatie gedaan.” 

Hoe voelt het om nu ‘gewoon’ op pad te zijn?

“Nou, gewoon is het nog niet. Ik merk de laatste tijd wel dat iedereen zich minder aan de regels houdt. In het begin hield iedereen zich keurig aan de afstand, maar op de een of andere manier lijkt het wel of de regels verslappen. Aan de andere kant word ik nog steeds geconfronteerd met ontsmettingsmiddel, handschoenen en een mondkapje in mijn auto, dus dat zijn toch reminders dat we op moeten opletten met elkaar en dat het nog niet ‘gewoon’ werken is.”

“Ik ben trouwens wel blij dat ik weer werk. De eerste paar weken was ik zelf erg verkouden en toen mocht ik niet werken. Gelukkig is dat nu anders. Gisteren was ik zelfs even op de zaak en zag ik een collega uit België. Die had ik maanden niet gezien. Buiten het feit dat het weer heel gezellig was, heb ik ook gelijk wat casussen met hem besproken. Dan zie je maar weer hoe fijn het is om collega’s te spreken.”

Hoe bevalt het werken bij Viessmann?

“Ik werk hier nu ruim anderhalf jaar en ik heb het erg naar mijn zin. De afwisseling maakt het werk heel leuk. De ene dag ben ik een ketel aan het bemantelen, een paar uur later een installatie aan het inbedrijfstellen en dan ben ik weer op pad voor een storing. Ik vind het ook leuk om installateurs te helpen met het inbedrijfstellen van warmtepompen. Je merkt dat met name de regeling nog heel onwennig is. Ik geniet van het overdragen van mijn kennis.”

“Viessmann is een grote familie, maar van die grootte merk je niets. De lijnen zijn kort, iedereen helpt elkaar. We zijn echt een team en gelukkig geen nummer en dat vind ik fijn.”

Heb je vandaag nog iets te doen of ga je naar huis?

“Ja zeker heb ik nog iets te doen. Ik ga straks naar een tbs-kliniek voor een storing aan een ketel. Ik kom daar niet zomaar binnen. Ik moet mijzelf van tevoren melden, door de beveiliging heen en met tassen en al door de scan. En voor de rest weet ik niet wat er nog meer op mij afkomt. We zien het wel. Ik vind het wel leuk om dat ook eens mee te maken. En heb ik dan nog tijd over, dan rij ik waarschijnlijk nog even langs de zaak. Hopelijk zie ik nog wat collega’s, want dat is toch wel het grootste gemis van deze tijd.”

Rob Viessmannvakman

Neem contact op

Heeft u een vraag voor ons?

Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar via het onderstaande telefoonnummer of e-mailadres.

+31(0)10 - 458 44 44 E-mail verzenden

Lees meer verhalen van Viessmannvakmannen

Viessmannvakman Danny

"Als ze een boodschap nodig hebben rij ik meteen voor ze naar de winkel."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Henry

"Het meest mis ik mijn collega's."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Alex

"Klanten zijn soms verwonderd dat leveringen gewoon dorogaan."

Lees zijn verhaal