De coronacrisis raakt iedereen, ook onze vakmannen en vakvrouwen bij Viessmann. Hoe beleven zij nu hun werk en hoe blijven ze goed voor onze klanten zorgen? “Voor mij is er niet veel veranderd behalve dat ik mij natuurlijk aan de RIVM-regels houd.” Verhalen van de werkvloer in de coronacrisis, deze week Joost Oortman, service engineer bij Viessmann.

Als we Joost bellen is hij net onderweg naar huis. Joost woont in Twente en heeft afgelopen nacht in Amsterdam geslapen. “Ik had gisteren een inbedrijfstelling van een grote warmtepomp en een keuring in Amsterdam. Dit duurde heel de dag en vandaag moest ik in Delft zijn dus dan is overnachten voor mij prettig. Het gebeurt gelukkig niet te vaak hoor, maar het is deze periode druk en dan is het fijn dat het kan.”


Hoe beleef jij je werk tijdens de coronacrisis?

“Eerlijk gezegd is er voor mij niet veel veranderd. Ik ga gewoon elke dag op pad om inbedrijfstellingen te doen of storingen op te lossen. Op kantoor kwam ik al niet veel. Ik had al veel telefonisch contact met mijn collega’s en dat is nu ook nog steeds zo. Er is wel 1 groot voordeel tijdens deze crisis en dat is dat ik nu bijna geen files meer heb! Ik denk dat dit mij ongeveer 6 uur per week scheelt.” 


Hoe lang werk je al bij Viessmann?

“Ik werk al vanaf 2007 bij Viessmann voor de Technische Dienst. Ik werk voornamelijk aan grote installaties die ik inbedrijf stel en waaraan ik storingen oplos. Ook mag ik de grotere ketels met gasbranders, die onder de SCIOS-regeling vallen, keuren. Hiervoor heb ik al jarenlang de benodigde diploma’s om o.a. de Eerste Bijzondere Inspectie (EBI) te doen. 
Ik ben nu veel met grote warmtepompen bezig. Deze worden veel toegepast in de utiliteit en zorginstellingen. Hierbij is de regeltechniek weer compleet anders, maar je ziet gewoon dat het goed in elkaar zit, dat erover nagedacht is.” 

Wat vind je het leukste aan je werk?

“De techniek natuurlijk. Eigenlijk de continue doorontwikkeling ervan. Toen ik in 2007 begon hadden we al een warmtepompregeling, maar nu werk ik alweer met de zevende generatie. En dat vind ik leuk, continu mijn kennis bijhouden. 


“Het is niet altijd eenvoudig omdat na mij niemand meer komt en de klant wel verwacht dat alles weer werkt. Gelukkig is er zeer goede ondersteuning vanuit de fabriek waar ik door de jaren heen al aardig wat mensen heb leren kennen. Dat schakelt snel.”


“Het bevalt mij trouwens heel goed om voor een fabrikant te werken. De techniek is continu in beweging. Als Servicetechnicus moet je deze ontwikkelingen bijhouden. Hiervoor worden we continu geschoold bij de fabriek in Duitsland. We leren alles over de nieuwste producten en ik spreek gelijk mijn internationale collega’s. Viessmann is een prachtig mooi Duits bedrijf die zeer mooie producten maken met het oog op de toekomst.”


Wat is je volgende klus?

Ik ga morgen een aantal grote warmtepompen inbedrijfstellen in een ziekenhuis voor de verwarming van het tapwater. En daarna rijd ik na Capelle want ik krijg een nieuwe bus😊.

Rob Viessmannvakman

Neem contact op

Heeft u een vraag voor ons?

Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar via het onderstaande telefoonnummer of e-mailadres.

+31(0)10 - 458 44 44 E-mail verzenden

Lees meer verhalen van Viessmannvakmannen

Viessmannvakman Danny

"Als ze een boodschap nodig hebben rij ik meteen voor ze naar de winkel."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Henry

"Het meest mis ik mijn collega's."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Alex

"Klanten zijn soms verwonderd dat leveringen gewoon dorogaan."

Lees zijn verhaal