Ze hebben officieel geen vitaal beroep, maar onze vakmannen die nu ‘gewoon’ onze klanten bedienen, of het nu een offerte, levering of spoedklus betreft, zijn voor ons onmisbaar. We delen tijdens de coronacrisis hun verhalen van de werkvloer. Deze week Jos van de Graaf van onze binnendienst: “Toen we hoorden dat iedereen die dat kan thuis moest gaan werken, waren binnen een dag alle laptops ingeregeld en ging de boel verder. Het is mooi om te zien hoe snel er door iedereen geschakeld wordt. We blijven er alles aan doen om onze klant goed te kunnen bedienen. Ook nu we thuis achter een laptop zitten in plaats van op kantoor of in het magazijn.”

Hij is, als we hem spreken, de hele dag druk bezig geweest met een order die een klant graag op korte termijn wil hebben. Het betreft 16 warmtepompen die sneller geleverd moeten worden dan anders, omdat de klant zijn mensen aan de gang wil houden. 

“Het gaat om een nieuw type warmtepomp, waarvoor we de artikelnummers en dergelijke nog moesten regelen. Normaal gesproken loop ik dan even naar de bureaus van mijn collega’s om te bespreken hoe we dat gaan doen. Onze bureaus staan op kantoor een meter van elkaar af. Nu we allemaal vanuit huis werken zijn de lijnen natuurlijk langer. Maar ook met wat mailtjes en belletjes op en neer lukte het om dit snel te regelen. Dat is tof, dat krijgen we dan toch maar voor elkaar voor de klant.”

Hoe beleef jij je werk nu tijdens deze coronacrisis?

“Het is wel heel anders natuurlijk. Op de zaak zit ik achter twee grote schermen en heb ik al mijn mappen en collega’s om me heen. Dat is snel schakelen. Nu gaat alles op afstand op een laptop. Maar dit is nu de realiteit, ik pas me daar op aan. Ik ben sowieso onder de indruk van ieders aanpassingsvermogen. Als je een half jaar geleden had gezegd dat we het met z’n allen een paar maanden vanuit huis moesten gaan rooien, hadden we dat niet voor mogelijk gehouden. Nu blijkt dat we – alle bedrijven samen - prima in staat zijn om, ondanks de hele situatie, alles goed door te laten gaan.”

Is jouw werk nu heel anders dan voor de coronacrisis?

“Vanaf het moment dat iets een order wordt zorg ik als binnendienst medewerker voor de administratieve en logistieke afwikkeling. Dat kan ik nu vanuit huis gewoon blijven doen, met uitzondering van het stukje warehousing. Wat wel anders is zijn de contacten. Ik hou erg van werken in teams, dus ik mis het samenwerken met collega’s die om me heen zitten. We hebben een leuke club met elkaar. Eén keer per dag spreken we elkaar als team nu via Hangouts. Het is fijn om iedereen dan even te zien. En we bellen veel en vragen dan uiteraard aan elkaar hoe het gaat.”

Hoe lang werk je al bij Viessmann?

“Acht jaar. Ik kende Viessmann als bedrijf nog niet toen ik hier kwam solliciteren, maar ik kreeg gelijk een gevoel van thuiskomen. Het is een sociaal bedrijf, alles is goed georganiseerd en dat het een familiebedrijf is zorgt voor een stuk stabiliteit. Dat is fijn. Er werd ook heel snel besloten dat iedereen die dat kan thuis moest gaan werken. Echt vanuit de zorgzaamheid naar het personeel toe, zodat wij gezond en veilig blijven.”

Wat is je het meest bijgebleven van de afgelopen weken?

“Dat er zoveel ‘gewoon’ doorgaat. Dat we dat zo snel hebben georganiseerd met elkaar. We leren hier ook veel van denk ik. Dat we op andere manieren ook door kunnen gaan. Je wordt vanzelf vindingrijk.”

Danny Viessmannvakman

Neem contact op

Heeft u een vraag voor ons?

Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar via het onderstaande telefoonnummer of e-mailadres.

+31(0)10 - 458 44 44 E-mail verzenden

Lees meer verhalen van Viessmannvakmannen

Viessmannvakman Danny

"Als ze een boodschap nodig hebben rij ik meteen voor ze naar de winkel."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Henry

"Het meest mis ik mijn collega's."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Alex

"Klanten zijn soms verwonderd dat leveringen gewoon dorogaan."

Lees zijn verhaal