Ze hebben officieel geen vitaal beroep, maar onze vakmannen die nu ‘gewoon’ onze klanten bedienen, of het nu een offerte, levering of spoedklus betreft, zijn voor ons onmisbaar. We delen tijdens de coronacrisis hun verhalen van de werkvloer. Deze week collega Stephan Stoffer van  onze buitendienst: “Omdat ik nu geen reistijd meer heb, besteed ik mijn tijd aan extra kennis opdoen, zodat ik onze klanten nog beter kan adviseren.” 

Stephan hangt net op met een groot adviesbureau dat een wijk wil verduurzamen. “Het is leuk om te zien dat ook adviseurs ons steeds beter weten te vinden. Toen ik ruim een jaar geleden begon bij Viessmann moesten wij echt aan onze naamsbekendheid werken. Alle inspanningen die we daarvoor leveren werpen nu duidelijk hun vruchten af.”

Hoe beleef je je werk tijdens deze coronacrisis?

“Ik ben verantwoordelijk voor de verkoop van warmtepompen in het woningbouwsegment en dat betekent dat ik op zoek ben naar nieuwe partners. Zo’n nieuw contact leggen is nu natuurlijk lastiger. Je zit toch liever bij elkaar aan tafel, zodat je elkaar in de ogen kan kijken. Het gevoel moet immers goed zijn. Wij leggen de lat hoog op het gebied van kwaliteit en dan wil je zo’n bedrijf zien en meemaken. We willen dat ze dezelfde waarden hebben als wij.”

“Maar ik merk ook dat offertes toch ‘gewoon’ binnen komen. We zijn nog steeds ‘top of mind’. En het lijkt wel of installateurs het steeds drukker hebben. “

“Overigens is het grote voordeel van deze crisis dat ik geen reistijd meer heb. Die uren kan ik goed besteden om mijn eigen kennis te vergroten, zodat ik onze klanten nog beter kan adviseren.”

Wat mis je het meest?

“Toch wel de dynamiek. Normaal ben ik altijd op pad en nu zit ik alleen thuis in mijn kantoor of aan de keukentafel. De videogesprekken zijn leuk, maar ik mis het echte contact. Klanten die trots hun pand of installatie laten zien bijvoorbeeld. Maar mooie momenten zijn er ook hoor. Ik heb onze zoon leren fietsen. Dat kan nu ook overdag. En ‘s avonds duik ik dan weer achter mijn computer.”

Wat vind je het leukst aan je werk bij Viessmann?

“Ik vind het ontzettend leuk dat we de kans krijgen om aan het merk Viessmann te bouwen. Toen ik ruim een jaar geleden begon, kende onze doelgroep Viessmann niet. Ja, wel van de cv-ketels, maar niet van de warmtepompen. Terwijl Viessmann al meer dan 40 jaar geleden de eerste warmtepomp op de markt bracht en internationaal bekend staat als een van de besten.”

“Nu hoor ik gelukkig steeds vaker dat ze ons kennen door de VSK en onze online aanwezigheid. Sommige klanten begrijpen niet dat we niet net zo groot zijn als in Duitsland bijvoorbeeld. Zij zien echt de kwaliteit en onze meerwaarde en dat is leuk om te horen. Als ik klanten meeneem naar onze fabriek, zie ik de klant denken ‘wow’. Niet alleen het product is goed. Aan alles is gedacht, de route van de fabricage, alles is super schoon en dan heb ik het nog niet eens over de grote R&D afdeling. Jammer dat ik klanten nu niet kan meenemen door het coronavirus.” 

“Heel fijn ook trouwens, hoe goed de samenwerking met Duitsland en België verloopt. Vragen worden super snel beantwoord. Die samenhorigheid en dat familiegevoel is er gewoon.”

Wat heb je vandaag gedaan en ga je nog doen?

“Ik ben een leadcampagne aan het opvolgen, dus ik ben veel aan het bellen. En straks werk ik het voorstel voor het adviesbureau uit. Dat zijn mooie projecten. Verder rol ik Vitoguide uit bij klanten. Vitoguide is een online portaal waarin onze partners op afstand installaties kunnen monitoren. Een mooie tool die steeds meer installateurs in gebruik nemen ☺.”

Danny Viessmannvakman

Neem contact op

Heeft u een vraag voor ons?

Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar via het onderstaande telefoonnummer of e-mailadres.

+31(0)10 - 458 44 44 E-mail verzenden

Lees meer verhalen van Viessmannvakmannen

Viessmannvakman Danny

"Als ze een boodschap nodig hebben rij ik meteen voor ze naar de winkel."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Henry

"Het meest mis ik mijn collega's."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Alex

"Klanten zijn soms verwonderd dat leveringen gewoon dorogaan."

Lees zijn verhaal