Ze hebben officieel geen vitaal beroep, maar onze vakmannen die nu ‘gewoon’ onze klanten bedienen, of het nu een offerte of een spoedklus betreft, zijn voor ons onmisbaar. Onze klanten moeten geholpen worden, anders zitten ze letterlijk in de kou. “Momenteel ben ik bezig met een 1.100 kW ketel, gelukkig heeft Viessmann die op voorraad.” Verhalen van de werkvloer in de coronacrisis, deze week Henry Visser, accountmanager Utiliteit.

Henry zit achter zijn thuiswerkplek als we hem bellen. Thuiswerken is hem niet vreemd, maar wel de hele dag. “Normaal ben ik en route en bezoek ik veel klanten en projecten. Ik heb nog steeds intensief contact met mijn klanten, alleen nu telefonisch. Gelukkig kunnen we nog steeds aanbiedingen doen op maat en opdrachten afronden. Ik heb het druk eigenlijk. Vanuit de VSK hebben we best veel nieuwe contacten opgedaan.”

Vind je het vervelend om te werken tijdens deze coronacrisis?

“Nee, zeker niet, maar ik mis wel mijn collega’s. En het fysieke contact met klanten. Soms vind ik het ook best spannend als ik iemand bel. Wat is zijn privé situatie? Is iedereen nog gezond in zijn familie? Je vraagt daar toch als eerste naar, want gezondheid is belangrijker dan werken. Ik vind het ook bijzonder om te zien hoe snel mensen zich aanpassen aan die thuiswerksituatie. Het brengt wat barrières met zich mee, maar uiteindelijk past iedereen zich aan en komen we tot een goed resultaat.” 

Hoe bevalt het werken bij Viessmann?

“Ik werk nu precies drie jaar bij Viessmann, maar ik ben er 10 jaar tussenuit geweest. Daarvoor heb ik ook 12 jaar bij Viessmann gewerkt. Drie jaar geleden ben ik teruggevraagd en ik heb nog geen dag spijt. Het werk is ontzettend leuk. Energietechniek zit in mijn bloed, maar ook het bedrijf Viessmann. Het is echt een familiebedrijf. De cultuur en het familiegevoel zijn onveranderd gebleven. Het voelde weer als een warme deken toen ik terugkwam. Daarnaast is Viessmann heel innovatief en staat kwaliteit hoog in het vaandel. Wat klanten vaak niet zien, is dat Viessmann heel veel aan R&D doet. Neem nou waterstof. Daar hebben wij allang een oplossing voor, alleen zijn de markt en infrastructuur er hier in Nederland nog niet klaar voor. Maar we hebben het wel.”

Hoe ziet een ‘normale’ werkdag er voor je uit?

“Als accountmanager Utiliteit bezoek ik vaak middelgrote en grote installateurs. Mijn focus ligt daarbij op duurzame oplossingen voor de bestaande bouw. Dat is echt een uitdaging de komende jaren: oudere installaties die traditioneel gasgestookt zijn, ombouwen naar een moderne en efficiënte warmwaterketel in combinatie met een warmtepomp. Dit noemen wij een hybride concept. Wij berekenen zelf op basis van het gasverbruik een nieuw ketelvermogen en met de huidige stand van de techniek realiseren wij enorme gasbesparingen. De klanten worden daar heel blij van.”

Heb je vandaag nog een bijzondere klus?

“Vandaag ben ik met een spoedklus bezig voor een trouwe klant. Op de Maasvlakte is door externe oorzaken een defect aan de ketel ontstaan. Ik ben nu druk bezig om een 1.100 kW ketel te kunnen leveren. Uiteraard in samenwerking met collega’s. Viessmann heeft dit ‘gewoon’ op voorraad staan gelukkig. Dus in een noodsituatie kunnen we gewoon uit voorraad leveren. Dit is best wel uniek, omdat het zo’n grote ketel betreft.”

Henry Viessmannvakman

Neem contact op

Heeft u een vraag voor ons?

Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar via het onderstaande telefoonnummer of e-mailadres.

+31(0)10 - 458 44 44 E-mail verzenden

Lees meer verhalen van Viessmannvakmannen

Viessmannvakman Danny

"Als ze een boodschap nodig hebben rij ik meteen voor ze naar de winkel."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Alex

"Klanten zijn soms verwonderd dat leveringen gewoon doorgaan."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Jos

"Ik ben onder de indruk van ieders aanpassingsvermogen."

Lees zijn verhaal