Ze hebben officieel misschien geen vitaal beroep, maar onze vakmannen die nu ‘gewoon’ het land door blijven rijden om mensen te voorzien van warmte zijn voor ons onmisbaar. En voor de klant ook. “Mensen moeten geholpen worden, anders zitten ze letterlijk in de kou. Als ik in een verzorgingstehuis de ketel kom repareren en ze vragen mij om een pak melk te halen rij ik meteen op en neer naar de winkel.” Verhalen van de werkvloer in de coronacrisis, deze week Danny de Joode, servicetechnicus.

Danny komt net van een klant vandaan als we hem aan de telefoon krijgen. Het is wel even anders werken nu. “Als ik aankom bel ik de klant eerst even op om te zeggen dat ik voor de deur sta. Zij doen dan de deur voor mij open en zetten ook de deuren naar het toestel open. Vanaf een meter of drie afstand wijzen ze me de weg. Dan zeg ik dat ze weer rustig in de woonkamer kunnen gaan zitten en doe ik mijn ding. Ik draag bij alles handschoentjes nu.”

Hoe voelt het om nu ‘gewoon’ op pad te zijn?

“Nou, gewoon is het zeker niet. Normaal geef ik altijd een hand en vraag ik hoe het gaat. Nu moet je toch wat afstandelijker zijn en vragen of ze deuren voor me open willen zetten enzo. En als ik een handtekening nodig heb zet ik de laptop neer en stap ik zelf flink achteruit om de mensen de ruimte te geven. Je moet continu nadenken over wat je doet.”

Hoe bevalt het werken bij Viessmann?“

Ik werk hier nu bijna anderhalf jaar en ik heb het erg naar mijn zin. Ik kan lekker mijn ding doen en de diversiteit van de producten maakt het werk heel leuk. En omdat je de laatste schakel bent als er een probleem is móet je het oplossen. Wij komen er pas bij als de installateur er niet uitkomt. Dat maakt het werk uitdagend.”

“Je merkt ook dat Viessmann een familiebedrijf is. Als wij mails krijgen uit Duitsland over de ontwikkelingen rond het coronavirus staat daar ‘Beste familieleden’ boven in plaats van ‘Beste werknemers’. Mensen hebben in familiebedrijven meer voor elkaar over dan ergens anders.” 

Vind je het vervelend om te werken tijdens deze Coronacrisis?

“Nee, zeker niet. Het tegenovergestelde zelfs. Ik ben niet iemand die graag stilzit. Ik ben iemand die lekker heel de dag zijn dingetje doet. Thuis zitten is niets voor mij, dus ik ben blij dat ik dit vak heb. En de mensen moeten geholpen worden. Ze moeten wel in de warmte zitten. Mensen zeggen dat ook: ‘Ik ben zo blij dat je er bent.’ Het is wel zo dat we nu alleen rijden bij de echt noodzakelijke dingen.”

Maak je bijzondere dingen mee?

“Nou, je merkt dat mensen angstiger worden. Ik zorg dus dat ik me heel goed aan de regels houd door goed de afstand te bewaren, mee te denken en ook mee te helpen. Wat ik zei: als ze een boodschap nodig hebben rij ik meteen voor ze naar de winkel. We staan er voor de samenleving en het is fijn om mensen te helpen. Dat is altijd al zo, maar nu nog een beetje meer.”

Danny Viessmannvakman

Neem contact op

Heeft u een vraag voor ons?

Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar via het onderstaande telefoonnummer of e-mailadres.

+31(0)10 - 458 44 44 E-mail verzenden

Lees meer verhalen van Viessmannvakmannen

Viessmannvakman Henry

“Het meest mis ik mijn collega’s."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Alex

"Klanten zijn soms verwonderd dat leveringen gewoon doorgaan."

Lees zijn verhaal

Viessmannvakman Jos

"Ik ben onder de indruk van ieders aanpassingsvermogen."

Lees zijn verhaal