Gas-adsorptiewarmtepomp van Viessmann

Condensatietechniek efficiënt gecombineerd met aardwarmte of zonnewarmte

Moderniseren loont: Wie tot nu toe gewacht heeft om zijn verouderde verwarmingsinstallatie te vervangen, moet nu in actie komen. Want met 90 procent nemen verwarming en warmwaterbereiding de grootste hap uit het energieverbruik van een doorsneegezin. Dit wil zeggen: Wie zijn stookolie- en gaskosten blijvend wil verlagen en laag wil houden, moet nu investeren in een moderne, efficiënte verwarmingsinstallatie.

Met de gas-adsorptieketel Vitosorp 200-F biedt Viessmann een buitengewoon innovatieve en energiebesparende oplossing. Dit toekomstgerichte systeem is een combinatie van gascondensatieketel en adsorptiewarmtepomp. Door gebruik te maken van aardwarmte of zonne-energie, verlaagt het in vergelijking met gasverwarmingsketels het brandstofverbruik met zo'n 40 procent.

Kringloopproces met gebruik van zeoliet

Het werkingsprincipe van het verwarmingssysteem is gebaseerd op het gebruik van zeoliet. Dit kan waterdamp opnemen en aan zich binden (sorptie). De warmte die daarbij vrijkomt, wordt benut voor verwarming. In de warmtepompmodule van de Vitosorp 200-F wordt de waterdamp in het vacuüm met behulp van de warmte uit de bodem opgewekt.

Zodra het zeoliet verzadigd is, vindt de desorptiefase plaats. Daarvoor wordt warmte uit de gascondensatieketel gebruikt, waarmee de gebonden waterdamp weer uit het zeoliet wordt verdreven.

Bij de daaropvolgende condensatie van deze damp wordt de warmte die daarbij vrijkomt eveneens overgedragen aan het verwarmingssysteem. In dit cyclische proces wordt dus afwisselend sorptiewarmte en condensatiewarmte opgewekt en afgegeven aan de verwarming. Het zeoliet wordt daarbij niet verbruikt. Het geeft alleen de warmte weer af die het voordien heeft opgenomen.

Tot 80 procent van de jaarlijkse verwarmingsarbeid

De warmtepompmodule dekt de basisbehoefte van het warmteverbruik en levert tot 80 procent van de jaarlijkse verwarmingsarbeid. De geïntegreerde condensatieketel drijft het warmtepompproces aan, dekt de vraagpieken en verwarmt het sanitair water.

Om bij nieuwbouw gebruik te maken van aardwarmte, kunnen aardsonden, vlakke aardcollectoren of aardwarmtekorven worden ingezet. In vergelijking met klassieke warmtepompen moet voor de sonden de gas-adsorptiewarmtepomp slechts half zo diep worden geboord, en kunnen eenvoudigere boormethoden worden toegepast. Zo bespaart u twee derden van de gebruikelijke boorkosten.

Bestaande zonne-installaties als energiebron gebruiken

In bestaande gebouwen kan een reeds aanwezige zonne-installatie als energiebron worden gebruikt. Daardoor is de Vitosorp 200-F niet alleen ideaal voor een energierenovatie, maar ook om een oude condensatieketel te vervangen. Dankzij de geïntegreerde inbedrijfstellingsassistent is de installatie bijzonder eenvoudig en makkelijk.

De warmtepompmodule van het gas-adsorptiesysteem Vitosorp 200-F is hermetisch gesloten en gedurende de volledige levensduur onderhoudsvrij. De onderhouds- en servicetaken zijn dus identiek als bij gascondensatieketels.

Bijschriften:

Foto 1:

Tot 40 procent lager brandstofverbruik dan een klassieke gasketel: het nieuwe gas-adsorptiesysteem Vitosorp 200-F gebruikt aardwarmte met behulp van sonden of collectoren.

Foto 2:

Overal inzetbaar: De Vitosorp 200-F kan worden gebruikt met zonnecollectoren of aardwarmtesonden, vlakke aardwarmtecollectoren of aardwarmtekorven.

Februari 2015

Foto's bij de perstekst